Abu Dhabi

Abu Dhabi inaczej zwane w Polsce – Abu Zabi od oryginalnej arabskiej wymowy  ‏أبو ظبي‎, Abū Ẓaby to miejsce, które postanowiliśmy zwiedzić w 2022 roku. Pomysł odrobinę szalony zwłaszcza, że lipiec to czas nieznośnych upałów w tym rejonie świata. Po krótkim namyśle zdecydowaliśmy, że zaryzykujemy. Wylot mieliśmy z Budapesztu, przy okazji więc zrobiliśmy mały sightseeing.

Kiedy wysiedliśmy w niedzielę wieczorem z samolotu, przez chwile miałem wrażenie, że powietrze z gorącego silnika samolotu smaga nas po twarzach. Chwile później okazało się, że to po prostu gorący wieczorny wiatr. Czym prędzej pojechaliśmy do klimatyzowanego hotelu.

Abu Dhabi, Corniche viewing deck

Historia ZEA w pigułce

Abu Dhabi to stolica Zjednoczonych Emiratów Arabskich (ZEA), a także emiratu o tej samej nazwie i jednocześnie nazwa największej wyspy na której miasto się znajduje. Mieszka w nim ok 1,5 mln ludności. Moim zdaniem w lipcu nie widać, że tylu ludzie tam mieszka, bo kryją się w ciągu dnia przed wypalająca duszę i ciało temperaturą, sięgającą nawet blisko 50 stopni Celsjusza!

A mimo wszystko, ktoś zbudował te wszystkie wieżowce, ktoś jeździ tymi super samochodami i ktoś przypina te rozklekotane rowery do stojaków!

Stojak rowerowy, Abu Dhabi

Wszystko zapoczątkował jeden człowiek – Zayed bin Sultan Al Nahyan, pierwszy prezydent ZEA. Jego postać przewija się na każdym kroku w tym państwie, a największym symbolem jego czasów jest Wielki Meczet Szejka Zajida (Sheikh Zayed Grand Mosque), którego budowa kosztowała ok. 205 milionów funtów. To dzięki niemu Emirejczycy przesiedli z się wielbłądów w Bentleye. Po więcej szczegółów odsyłam do wpisów o nim.

Szejk Zayed bin Sultan Al NahyanFotografia: gulfnews.com
Szejk Zayed bin Sultan Al Nahyan
Fotografia: gulfnews.com

Wypożyczenie roweru w Abu Dhabi

Na dłuższą trasę rowerową podczas tego pobytu się nie zdecydowałem z kilku powodów. Po pierwsze i najważniejsze – temperatura, po drugie ścieżki rowerowe znajdują się głównie wokół wybrzeża, a na drogach kierowcom nie brakuje brawury. Jedyna dłuższa polecana ścieżka rowerowa Al Wathba Cycle Track, wymaga przejechania jednego dnia ponad 150 km tam i z powrotem za Abu Zabi, aby przejechać trasę o długości 30 km. Dodatkowo wypożyczenie roweru w Abu Dhabi na taką trasę, to koszt 168 EAD (po kursie z lipca 2022 to ponad 220 zł), dla mnie gra niewarta świeczki.

Stojak rowerowy, Abu Dhabi

Rower miejski w Abu Dhabi

Pomimo chwilami nieznośnego gorąca, postanowiłem wypożyczyć rower miejski i przejechać się chociaż kawałek. Wypożyczenie wymaga aplikacji i dostępu do internetu. Zupełnie inne doświadczenie niż rok wcześniej, podczas pobytu w Nicei (dla odświeżenia, pisałem o tym tutaj). Mała rada – próbowaliśmy obejść system i poszukać darmowego wi-fi w okolicach stacji z rowerami, niestety internet z galerii handlowych nie sięgał, a aplikacja która pokazywała darmowe wi-fi, zupełnie się nie sprawdziła. Warto więc kupić usługę prepaid, najkorzystniejsza oferta dla turystów z 2 GB internetu, kosztuje ok. 49 EAD (ok. 65 zł) i jest od operatora DU. Ceny internetu w roamingu u polskich operatorów są dosyć wygórowane za dosłownie kilka MB. 2GB internetu w zupełności nam wystarczyło na zwiedzanie Abu Dhabi z nawigacją,  wypożyczenia roweru, ale też jazdy na GPSie do Dubaju oraz Al Ain.

WypożyczalniaCena za 30 minutCena za 1 dzieńCena za tydzień
CAREEMAED 20AED 50
BYKYAED 20
ADCB BIKESHARE (CYACLE)AED 20AED 50

Cennik wypożyczalni rowerów w Abu Dhabi

Odblokowanie roweru miejskiego Careem

Wystarczy trzy kroki, aby uciąć sobie małą przejażdżkę po Abu Dhabi, rowerem z wypożyczalni Careem BIKE.

Careem BIKE, World Trade Center Mall, Khalifa Bin Zayed The First St

Po pierwsze zapewnijmy sobie dostęp do internetu.

Drugi krok to pobranie aplikacje Careem BIKE ze sklep Play lub Apple.

Proponuję chwilę poczekać przed płatnością, na promocję:)

W trzecim kroku szukamy dostępnych rowerów (aplikacja pokazuje mapę z ich dostępnością).

Aplikacja Careem BIKE

Skanujemy kod QR na ramie roweru lub wprowadzamy 5-cyfrowy kod w aplikacji, aby odblokować rower.

Careem BIKE

W czasie kiedy mamy uiszczoną opłatę członkowską, możemy wybrać się na dowolną ilość 45-minutowych przejazdów. Przy wycieczkach dłuższych niż 45 minut, obowiązują opłaty za nadgodziny. Jeśli przed upływem 45 minut zwrócimy rower na dosłownie minutę, nie ponosimy dodatkowej opłaty. Zwrot roweru jest bardzo prosty i nie wymaga włączenia aplikacji. Na dowolnej stacji Careem BIKE, wsuwamy rower w stację dokującą, upewniamy się jedynie, że zapaliło się zielone światło i stacja wydała dźwięk brzęczyka. I gotowe, rower jest ponownie zablokowany.

Stacja rowerowa, Yas Island

Podsumowanie

Sieć Careem ma również swoje stacje w Dubaju. Podczas spaceru w okolicach Dubai Marina, wypożyczyliśmy na chwilę rower, aby pojeździć przy nadbrzeżu. Gdyby nie napięty harmonogram tego dnia oraz niebotycznie wysoka temperatura sięgająca 45 stopni, myślę że można uciąć sobie znakomitą przejażdżkę z widokiem na drapacze chmur.

Dubai Marina

Podsumowując tę krótką przygodę, uważam że Emiraty Arabskie z uwagi na wysokie temperatury i ograniczoną ilość ścieżek rowerowych, nie są wymarzonym miejscem do turystyki rowerowej. Mimo wszystko dla chcącego nic trudnego i ostatnio na grupie TURYSTYKA ROWEROWA, zobaczyłem post śmiałków przemierzających Emiraty w drodze do Kapsztadu. Pozytywnych wariatów takich jak Matts&bikes nie brakuje! Można ich wesprzeć na portalu zrzutka.

Matts&bikes, wyprawa z Wrocławia do Kapsztadu
Matts&bikes, wyprawa z Wrocławia do Kapsztadu

Rowerem w krainie petrodolarów

Szukając opowieści rowerowych z tej części świata, natrafiłam na blog Nagniatamy i piękną relację z wyprawy po Emiratach i Omanie – Rowerem w krainie petrodolarów z marca 2017. Wpis okraszony pięknymi zdjęciami i historiami pełnymi przygód. Dalszy komentarz jest zbędny, polecam lekturę.

Rower. Abu Dhabi

Z turystycznej beczki

Podczas naszego pobytu w Emiratach natrafiliśmy na muzeum poświęcone pamięci niezwykłego podróżnika. Wilfred Thesiger (zwany także Mubarakiem bin Londonem) to podróżnik, odkrywca, pisarz oraz fotograf. Znany jest ze swoich podróży po Arabii i wieloletniego pobytu wśród ludu Madanów. Jako pisarz zasłynął, książką „Arabian Sands” (1959), która przedstawia jego wyprawy na pustynię Ar-Rab al-Chali, w latach 1945-1950 i zanikający sposób życia Beduinów. Znany jest również z „The Marsh Arabs” (1964), świadectwo tradycyjnych ludów zamieszkujących bagna południowego Iraku.

Al Jahill, wystawa poświęcona Wilfredowi Thesigerowi
Al Jahill, wystawa poświęcona Wilfredowi Thesigerowi

Historię jego niezwykłych podróży, możemy obejrzeć w galerii zdjęć w forcie Al Jahill, usytuowanym w Al Ain, jest to miejsce godne uwagi.

Twierdza Al Jahill, Al Ain
Twierdza Al Jahill, Al Ain

Druga ciekawostka z turystycznej beczki. Podczas naszego pobytu postanowiliśmy wypożyczyć samochód i pojechać na pustynię do Jabeel Hafeet. Zdecydowaliśmy się na międzynarodową wypożyczalnię. Postanowiliśmy sprawdzić cenę w lokalnym biurze i porównać ją z ceną w aplikacji. W dwóch salonach próbowano nam wypożyczyć samochód ok. 25% drożej. Polecam więc załatwić to w aplikacji!

Jabeel Hafeet

Do zobaczenia na szutrach, ścieżkach i asfaltach!